All Categories
Featured
Table of Contents
Geplaatst op: 23-08-2017 om 10:02 uurLaatst gewijzigd op: 11-11-2022 om 11:47 uur Je organiseert een evenement. Hartstikke leuk, want voor veel mensen betekent dit welkome reuring. Of het nou om een driedaags popfestival gaat, een moddergevecht bij de jaarlijkse braderie of een optocht van de plaatselijke fanfare - one night stands standenbouw. Naast veel plezier en verbondenheid, brengen evenementen onvermijdelijk ook risico’s voor de gezondheid en veiligheid met zich mee
Het is aan jou als organisator van het evenement om risico’s zoveel mogelijk te beperken en een veiligheidsplan te hebben. Met het opstellen van het veiligheidsplan maak je inzichtelijk welke risico’s jouw evenement met zich meebrengt en welke maatregelen jij daar als organisator op treft. In geval van een incident heb je bovendien alvast nagedacht over de bestrijding zodat de impact ervan beperkt blijft.
Voor het nemen van maatregelen om de risico’s te beperken gelden onder andere de hygiënerichtlijnen van het LCHV en richtlijnen van de voedsel- en warenwetgever NVWA (Counter desk). Naast gezondheidsrisico’s zijn er ook veiligheidsaspecten waar je rekening mee moet houden. Om de belangrijkste onderwerpen die te maken hebben met risico’s bij evenementen overzichtelijk bij elkaar te hebben heeft GGD Kennemerland in afstemming met de brandweer en politie hiervan een alfabetische lijst gemaakt
Klik op de woorden om meer te lezen. Het handboek evenementen veiligheid biedt een landelijk naslagwerk voor alle organisatoren van evenementen.
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving (modulaire beurswand). De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken:
InleidingHet gemeentelijk evenementenbeleid dateert uit 2005. In 2006 vond een evaluatie plaats en vanaf 2012 werd een tarievenlijst facilitaire ondersteuning toegevoegd. De aard en de omvang van de festiviteiten zijn in de loop der jaren niet ingrijpend veranderd. Maar inzichten veranderen, regels wijzigen en maatschappelijke accenten komen anders te liggen.
Jaarlijks worden een groot aantal evenementen en festiviteiten georganiseerd, variërend van een bescheiden straatbarbecue tot de duizenden bezoekers trekkende Havendagen. Met name in de zomermaanden is de evenementenkalender in deze regio vol. Vrijwel elke stad of dorp kent zijn jaarlijkse feest terwijl er daarnaast nog talloze muzikale happenings, rommelmarkten, buurtfeesten, braderieën, sportevenementen e. Counter desk.d
De meeste hiervan hebben een plaatselijk karakter. Een aantal heeft een bovenlokale uitstraling. Evenementen worden belangrijk gevonden. Ze trekken bezoekers aan en hebben dus een economische betekenis. Ze bevorderen het imago van de kern of de vereniging en ze zorgen voor saamhorigheid en levendigheid in het betreffende gebied (Wat doe je op de beurs?). Ze hebben tevens een maatschappelijk belang en daarom ook een groot draagvlak
Evenementen zijn in de eerste plaats dan ook gewoon léuk! Vrijwel geen evenement zonder vrijwilligers. De organisatie en het succes van een evenement is vaak afhankelijk van de belangeloze inzet en betrokkenheid van mensen. De gemeente Terneuzen waardeert die inzet en inspanning en wil mede daarom waar mogelijk faciliteren en medewerking verlenen.
In dit kader past ook een soepel gemeentelijk traject voor kleine evenementen, die over het algemeen weinig overlast veroorzaken. Er zijn, zoals aangegeven, voldoende redenen om evenementen te stimuleren (mobiele beurswand). Maar het gemeentebestuur moet ook rekening houden met de andere kant van de medaille: openbare orde, de algemene veiligheid, het milieu en volksgezondheid
Irritatie bij buurtbewoners omdat straten worden afgezet en parkeerplaatsen tijdelijk zijn opgeheven. Ook kan er overlast zijn in de vorm van vervuiling, vernielingen en lawaai. Aan de gemeente is dan de taak om het belang van een evenement af te wegen tegen het belang van het woongenot. Het doel van dit evenementenbeleid is enerzijds het vastleggen van wat er met betrekking tot evenementen in de gemeente wordt nagestreefd in relatie tot de APV en onder welke voorwaarden dit is toegestaan.
Hoofdstuk 1AlgemeenWat is een evenement? In deze nota worden de begrippen ‘evenement’ en ‘festiviteit’ willekeurig door elkaar gebruikt (lightbox beurswand). Bedoeld wordt ‘het geheel van activiteiten dat plaatsvindt bij een voor het publiek toegankelijke gebeurtenis zoals een feest, braderie of andere bijeenkomst tot ontspanning of vermaak’. Kermissen zijn echter festiviteiten die vallen buiten de strekking van deze nota
Van een besloten feest is sprake als er geen entreegeld wordt gevraagd en de bezoekers op persoonlijke uitnodiging komen (Wat is een checklist voor het organiseren van een beurs?). Daarnaast mag er tevens geen reclame of publiciteit voor het feest worden gemaakt en dienen de consumpties gratis te worden verstrekt. Bij evenementen in horeca-inrichtingen is de grens voor de vergunningplicht minder eenvoudig te trekken
De regels die zijn opgenomen in het Activiteitenbesluit voor horeca-inrichtingen worden dan voldoende geacht om overlast of hinder te voorkomen. Als de activiteit echter extra uitstralingseffecten heeft op de omgeving als gevolg van bovennormale bezoekersaantallen, extra geluidsbelasting, parkeerdruk of anderszins het belang van de openbare orde dreigt te worden aangetast, dan is wel een vergunning vereist.
Echter, het ene evenement is het andere niet - aktual standenbouw. Evenementen zijn in te delen naar de mate waarin er sprake is van overlast of risico’s. Bij veel festiviteiten is hiervan nauwelijks sprake. Daarom heeft de burgemeester in 2005 besloten dat voor de categorie kleine evenementen geen vergunning hoeft te worden aangevraagd
Eén van de doelstellingen van het beleid destijds was om de administratieve lasten voor zowel de organiserende initiatiefnemers als voor het ambtelijk apparaat te verlichten. Juist de kleinere, minder belastende activiteiten moesten met een minder omslachtige procedure worden afgedaan (Portable panels). Dit heeft niet tot incidenten geleid. Daarom wordt in dit evenementenbeleid vastgehouden deze administratieve scheiding (geen vergunning bij kleine evenementen, een vergunning voor (middel)grote evenementen).Alle festiviteiten die niet voldoen aan de vastgestelde criteria voor een klein evenement, vallen onder de vergunningplicht
Dit onderscheid leidt er toe dat vergunning-plichtige evenementen worden ingedeeld in middelgrote- en grote evenementen. Dit was ook in 2006 al het geval. 1. Klein evenementHet evenement is vergunningsvrij als het aan de volgende criteria voldoet:het evenement duurt niet langer dan één dager wordt na 23 (standenbouw opleiding).00 uur geen muziek meer ten gehore gebrachthet evenement eindigt uiterlijk om 00.00 uurhet evenement is er niet mede of hoofdzakelijk op gericht om bezoekers van buiten de wijk c.q
Een klein evenement is vergunningsvrij. Voor een klein evenement kan artikel 2.3 (indieningsvereisten gebruiksmelding) van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen van toepassing zijn. Indien dit het geval is, moet een melding op grond van dit artikel worden ingediend. 2. Middelgroot evenementHiervan is sprake als niet wordt voldaan aan één of meerdere criteria van het vergunningsvrij evenement en er sprake is van muziek na 23.00 uur, ofer nadere verkeersmaatregelen nodig zijn, ofer enige hinder of overlast voor de omgeving te verwachten is, die doorgaans kan worden beperkt met standaardmaatregelen en voorschriftenTot deze categorie horen dorpsfeesten, muziekoptredens, grotere braderieën e.d.
Een aanmelding is niet hetzelfde als de vergunningaanvraag. Voor de aanvraag zelf geldt op grond van de APV een indientermijn van minimaal acht weken voorafgaand aan het evenement. 3. Groot evenementHeeft een (boven-)regionale uitstraling, ofZal naar verwachting extra hinder of overlast opleveren voor de omgeving, een en ander ter beoordeling van de burgemeester, ofEr is een risico op aantasting van de openbare orde, evt.
Dit kan worden veroorzaakt door de grote aantallen bezoekers, de forse geluidsbelasting en/of het grote aantal verkeersbewegingen (beurswand prijs). Portable panels. Er kan in deze gevallen niet worden volstaan met standaardvoorschriften. Extra aandacht van politie, brandweer of GHOR is vereist. Er is vooroverleg met de organisatie nodig in een vroeg stadium en een veiligheidsplan moet onderdeel zijn van de aanvraag
In sommige gevallen kan hierbij advies uitgebracht worden door de Taakgroep Grote Evenementen van de Veiligheidsregio Zeeland. Voor deze aanvragen geldt op grond van de APV een indientermijn van 12 weken voorafgaand aan het evenement. Ook hier geldt dat het evenement moet zijn aangemeld voor 1 november van het voorafgaande jaar in verband met plaatsing op de Evenementenkalender.
Hij toetst hierbij aan de belangen die in de APV genoemd worden. Artikel 1:8 van de APV vermeldt dat de vergunning of ontheffing door het bevoegde gezag of het bevoegde bestuursorgaan kan worden geweigerd in het belang van:a. de openbare orde;b. de openbare veiligheid;c. de volksgezondheid;d (modulaire standenbouw). de bescherming van het milieu
Er zijn echter evenementen die het gemeentebestuur om redenen van openbare orde en veiligheid per definitie ontoelaatbaar acht en die bovendien niet worden geacht te passen binnen de doelstellingen van dit evenementenbeleid. Hiertoe behoren:a. Vechtevenementen in strijd met de menselijke waardigheidOnder deze categorie vallen niet de reguliere vechtsporten zoals judo, karate, of andere vechtsporten die onder auspiciën staan van koepelorganisaties die zijn aangesloten bij NOC*NSF e.d.
Voorbeelden hiervan zijn de MMA (Mixed Martial Arts) zoals kooigevechten, ‘free fights’, Vale Tudo (‘alles mag’). Dergelijke spektakels hebben een gewelddadig karakter, dragen bij aan verruwing van de samenleving, schuren aan de menselijke waardigheid en zijn alleen daarom al een gevaar voor de openbare orde.b. AutostuntshowsGebleken is dat autostuntshows (zoals Monstertrucks e.d. paritair comité standenbouw.) een bijna onvermijdbaar ernstig risico vormen voor de veiligheid van de toeschouwers, als deze worden uitgevoerd op een terrein aan de afstand tussen publiek en ‘de stunt’ door omliggende bebouwing beperkt is
Gebleken is dat ook bij dergelijke voorstellingen vaak schade wordt veroorzaakt aan die terreinen. Daarom worden degelijke stuntshows binnen de bebouwde kommen van de gemeente Terneuzen niet toegestaan. Buiten de kernen kunnen deze evenementen slechts worden toegestaan als de inrichting van het evenemententerrein voldoende waarborgen biedt voor de veiligheid van toeschouwers en deelnemers.
In het algemeen bezoeken mensen die van circus houden niet vaker dan één of twee keer per jaar een circus. Daarom is het wenselijk om niet te vaak een vergunning te verstrekken voor circussen. beurswand vergeleken. Ons uitgangspunt is maximaal twee circussen in Terneuzen, één in Axel en één in Sas van Gent
Een veel gebruikt middel dat de aandacht op de festiviteit moet vestigen, zijn publicatieborden die in de openbare ruimte worden geplaatst. Om wildgroei en ontsiering van het algemene straatbeeld te voorkomen, zijn in 2015 nadere regels vastgesteld voor het plaatsen van deze reclameborden/sandwichborden/driehoeksborden. De borden mogen zonder ontheffing geplaatst worden mits voldaan wordt aan de criteria die genoemd worden in de nadere regels.
Alleen nog de grotere evenementen. We willen de promotie van evenementen verbeteren door de aankondigingen overzichtelijker te maken. Voorbeelden van kleinere activiteiten zijn bingo’s, fiets- en wandeltochten, dansavonden e.d. Op de (digitale) welkomstborden die aan het begin van iedere kern staan, worden de grotere evenementen ook aangekondigd. 1 (beurswand goedkoop).7ZondagswetBij evenementen die plaatsvinden op zondagen, of daarmee gelijk te stellen dagen, dient de burgemeester toepassing te geven aan de bepalingen in de Zondagswet
De burgemeester kan van dit verbod ontheffing verlenen. De Zondagswet heeft in de Tweede Kamer enige tijd ter discussie gestaan maar van het oorspronkelijke voornemen om de wet in te trekken is in 2017 uiteindelijk afgezien. 1.8Diensten gemeenteDe gemeente verleent bij evenementen ondersteunende diensten. Het gaat dan bijvoorbeeld om het beschikbaar stellen van dranghekken, verkeersborden, vlaggenmasten, vlaggen, afvalcontainers, podium of het schoonmaken en opruimen van het evenemententerrein.
Dit voorkomt dat kleine evenementen, vaak uitgevoerd door vrijwilligersorganisaties, voor hoge kosten komen staan, maar werpt wel een drempel op tegen het onbeperkt aanvragen van materialen, terwijl die niet altijd nodig zijn. Voor bijna alle facilitaire dienstverlening geldt dat zelfwerkzaamheid wordt beloond (kollective standenbouw). De gemeente laat bij de grote en middelgrote evenementen de wegafzettingen en verkeersomleidingen over het algemeen verzorgen door derden (uitbesteden)
Zelfwerkzaamheid is daardoor op dit vlak niet mogelijk of wenselijk. De kosten hiervoor worden doorberekend aan de organisatie. Straatmeubilair wordt in principe niet verplaatst, maar slechts bij hoge uitzondering en tegen betaling van de werkelijk gemaakte kosten. Ook voor de inzet van straatvegers worden kosten in rekening gebracht. Als zelf wordt opgeruimd en/of geveegd is het niet nodig dat de gemeente wordt ingeschakeld.
Voor het gebruik van elektriciteit en water worden kosten in rekening gebracht als deze boven een bepaald drempelbedrag uitkomen (zie tarieventabel). beurswand engels. Als een evenement tijdig (en voorzien van alle noodzakelijke gegevens) bij de gemeente wordt aangevraagd zal de gemeente zorgen dat de aanvrager binnen twee weken een gespecificeerde offerte ontvangt voor de aangevraagde facilitaire diensten
Latest Posts
Square Plus Standenbouw
Beurswand Met Balie
Hoe Richt Je Een Expositie In?